Zarządzanie nieruchomością wspólną dla wspólnot mieszkaniowych to następujące czynności:
1. Usługi administracyjne:
- Czynności związane z uzyskaniem numeru REGON i NIP
- Protokolarne przejmowanie nieruchomości wraz z ich dokumentacją
- Założenie rachunku bankowego
- Weryfikowanie stanu prawnego i faktycznego nieruchomości
- Prowadzenie ewidencji właścicieli
- Nadzór nad opłacaniem podatków i innych opłat publicznoprawnych od nieruchomości wspólnych
- Opracowanie planów zarządzania nieruchomością
- Wskazywanie najkorzystniejszych ubezpieczeń związanych z nieruchomością
- Przygotowywanie i obsługa zebrań wspólnot mieszkaniowych
- Wyszukiwanie firm świadczących usługi na rzecz nieruchomości, oraz negocjowanie cen i warunków umów
- Nadzór na prowadzeniem bieżącej konserwacji obiektu
- Wyszukiwanie oraz negocjacje z wykonawcami przeprowadzającymi remonty i modernizacje
- Analiza i zatwierdzanie kosztorysów
- Zapewnienie dostaw usług komunalnych
- Dbanie o utrzymanie porządku i czystości w budynku oraz jego obrębie
2. Obsługa techniczna nieruchomości:
- Prowadzenie dokumentacji technicznej nieruchomości, w tym książki obiektu budowlanego zgodnie z wymogami prawa budowlanego
- Zlecanie kontroli technicznych i okresowych, wymaganych ustawą o prawie budowlanym
- Bieżąca kontrola napraw i konserwacji budynku oraz dozór nad usuwaniem awarii i ich skutków
- Zbieranie ofert dotyczących umów o roboty bądź usługi związane z pracami konserwacyjnymi , remontowymi lub inwestycyjnymi
- Przygotowanie dokumentów o pozyskania kredytu na planowane remonty
- Bieżąca kontrola utrzymania w należytym stanie technicznym zarządzanej nieruchomości
3. Usługi rachunkowo-księgowe
- Otwarcie rachunku bankowego wspólnoty i dokonywanie rozliczeń przez ten rachunek
- Prowadzenie rozliczeń z dostawcami usług i mediów
- Prowadzenie ewidencji pozaksięgowej kosztów zarządu nieruchomością wspólną zgodnie z zasadami rachunkowości za pomocą specjalistycznego, licencjonowanego programu komputerowego
- Naliczanie właścicielom opłat z tytułu zaliczek na pokrycie kosztów eksploatacyjnych, funduszu remontowego i innych kosztów związanych z utrzymaniem nieruchomości
- Prowadzenie kartotek lokali i ich właścicieli
- Przygotowywanie projektu planu gospodarczego
- Sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych wspólnot
Zarządzanie nieruchomościami komercyjnymi polega na wykonywaniu powyższych czynności i usług dla części wspólnej nieruchomości poszerzonej o współpracę z najemcami w zakresie technicznego utrzymania zajmowanych przez nich lokali oraz rozwiązywania problemów